25 oktober 2012

den lilla rasisten i mig

jag skulle gärna påstå mig vara fördomsfri.

men det är jag inte.
jag är en ond människa.

sanning 1:
för ett antal veckor sedan fick jag akut tandvärk o var tvungen att söka hjälp en lördag på en jour-mottagning. jag togs emot av en storvuxen man med mörka utländska drag, mörk skäggstubb och en finska som är ungefär lika lustig som min.

för bråkdelen av en sekund hör jag mig tänka "jag står nog ut med den här värken till måndag, kanske bäst att bara vända om"
min smärttröskel är rätt hög (enligt mig i alla fall) och jag hade minuten innan trott jag skulle dö och tårarna rann av värken...

sanning 2:
igår valde jag en svensk taxichaufför bland ett trettiotal utländska som vänligt vinkade till mig på Arlanda flygfält. helt medvetet.


fy för mig.

vill du bekänna nåt?


* här ska tilläggas att han var mycket vänlig och bra och min egen tandläkare nu på efterbehandlingarna berömt vilket proffsigt arbete han gjort. jag känner mig ännu mer usel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar